Retningslinjer for klagebehandling ved lokalt gitt skriftlig eksamen i videregående opplæring

Ved klage på lokalt gitt skriftlig eksamen skal hver klage behandles av en klagenemnd oppnevnt av ansvarlig fylkeskommune. Klagenemndsmedlemmene skal vurdere klagen i samsvar med reglene i forskrift til opplæringslova § 5-9.

Viktige dokumenter ved klagebehandlingen

og i de fagene der det foreligger:

  • Sensorveiledning
  • Vurderingsskjema

 Praktiske opplysninger

Ved å logge seg på PAS - eksamen får klagenemndsmedlemmene tilgang til:

  • kontaktinformasjon til den hun skal vurdere klagen sammen med
  • eksamensoppgaven 
  • oversikt over alle klagene som skal behandles, karakter fra ordinær sensur og skoletilhørighet
  • informasjon om besvarelsen er levert digitalt eller på papir
  • å laste ned digitale besvarelser og eventuell utført plagiatkontroll
  • å skrive begrunnelse og sette endelig karakter

Informasjon om tilgang til PAS - eksamen får klagenemnden i e-post i forbindelse med oppnevningsbrevet.

Besvarelser

Klagenemden kan få både papirbaserte, digitalt leverte besvarelser i PAS - eksamen og skannede besvarelser tilsendt på e-post.

Besvarelser levert på papir

Sendingene med papirbesvarelser fra skolene skal inneholde:

  • følgebrev
  • besvarelser med eventuelle vedlegg

Besvarelsene skal sendes som registrert post (bedriftspakke dør-til-dør eller ekspress over natten). Den i klagenemnda som får klagene først, sender videre til neste klagenemndsmedlem innen halvgått tid. Etter endt klagebehandling, returneres besvarelsene til skolen. All forsendelse skal foregå som registrert post, bruk gateadresser.

Besvarelser levert digitalt

Digitale besvarelser lastes ned i PAS - eksamen. Besvarelser som mottas på e-post, er sendt begge sensorene samtidig og skal ikke returneres. Filnavnet vil beskrive fagkode, gruppe, kandidatnummer og semester.

Vurdering av klage

Klagenemnden skal vurdere om den karakteren som er satt er rimelig eller urimelig, jf forskrift til opplæringslova, § 5-9.

Opprettholde karakter/ny karakter/begrunnelse

Uavhengig av om karakteren opprettholdes eller om det settes ny karakter, skal dette registreres i PAS - eksamen sammen med begrunnelsen. Begge klagenemndsmedlemmene må godkjenne karakter og begrunnelse. Begrunnelsen må si noe om hvorfor karakteren blir opprettholdt eller endret.

Dersom klageansvarlig fylkeskommune mener at klagenemndas vurdering ikke er god nok, eller klagenemnda har registrert feil, kan det åpnes for ny vurdering. Klagenemnda vil da kunne redigere klagekarakter og klagebegrunnelse.

Klagebehandlingsfrist

Fristen står i oppdragsbrevet og må overholdes. Fristen for å sette karakter etter klage vil du også se i PAS når du er innlogget.

Honorar

Grunnlaget for honorar er antallet behandlede klager. Utlegg til porto refunderes etter avtale med oppdragsgiver.

Aktivitetskalender

‹‹ Desember 2017 ››
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Neste aktiviteter:

Årshjul i forbindelse med rapportering

Designed by Aplia - Developed by Aplia - Powered by eZ Publish

Bottom

Designed by Aplia - Developed by Aplia - Powered by eZ Publish | Personvern | Logg inn

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.